השארנו את הכסף בארה"ב - איפה הבעיה ?

ההחלטה להשאיר את הכסף בתוכנית ולא "לשבור" אותה היא ההחלטה הנכונה בהיבט המיסוי *

ה "Down side" במהלך טמון באופי התוכנית בה נשאר הכסף. תוכנית 401K היא תוכנית השקעות מוגבלת ביכולות שלה. מוגבלת ביכולות ההשקעה, מוגבלת ביכולות הניהול, מוגבלת בשקיפות. אולם הבעיה המרכזית היא נושא השליטה. התוכנית והכספים הצבורים בה רשומים, מנוהלים ונישלטים באופן רישמי על ידי המעסיק באמצעותו נפתחה התוכנית (בדומה לקרן פנסיה או ביטוח מנהלים בישראל). שליטת המעסיק אינה מוגבלת רק להיבטי אדמינסטרציה. חלק מהמעסיקים שולטים גם באופי והרכב ההשקעות בתוכנית וללא ידע והתמחות ספיציים בניהול השקעות עלולים לייצר תשואות נמוכות ואף שליליות לאורך השנים. לפי החוק הפדרלי בארה"ב, כל מעסיק שתחתיו יש לפחות 25 עובדים זכאי להקים לעצמו ולעובדיו קרן פנסיה 401K ולנהל אותה. חלק מהמעסיקים מעבירים את הניהול לידי חברה חיצונית וחלקם מנסים את כוחם בניהול ישיר של הכספים. המשמעות הישירה היא שהכסף שצברנו מצוי הן בידיים לא מקצועיות ויתרה מכך – לעיתים הכסף מצוי בניגוד עניינים מובנה ועלולה להיווצר בעיה כפולה. מאחר והמעסיק שולט באופי והרכב ההשקעה, חלק מהמעסיקים מעדיפים לראות את הכספים בתוכנית 401K מושקעים במניות העצמיות של העסק. כלומר, העסק בוחר להשקיע את כספי תוכניות העובדים במניות ו/או אג"ח עצמיים. מקרה והעסק נקלע להאטה עסקית (בעיות תזרים, בעיה במוצר, שינוי בשוק וכדומה) התוכנית חשופה לסיכון כפול: מחד, במקביל להאטה בעסק, התשואה בתוכנית יורדת מאחר וערך המניות/אג"ח יורד. מאידך, שליטת המעסיק בתוכניות עלולה לייצר בעיה בבקשות שינוי מסלול או הוצאת הכסף (אם העסק נקלע לפשיטת רגל Chapter 11 או לבעיות תזרים) ובתוך כך מקבע את הכסף בתוכנית ואת הירידה בתשואה. מקרי עבר מלמדים אותנו כי מעסיקים – כולל מאוד גדולים – בתקופות של מצוקה עסקית, שלחו יד בכספי הפנסיה של העובדים (לדוגמא: תאגיד התקשורת של מקסוואל בשנות ה- 80, אנרון, סירס, GM, בואינג, קטרפילר, יבמ ועוד) וזה  עוד לפני המשבר הנוכחי של קרנות הפנסיה הציבוריות בארה"ב https://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3881232,00.html

https://www.themarker.com/blogs/dorontsur/BLOG-1.6769476

(להערכתנו, משבר בשוק הפנסיות הציבוריות בארה"ב יקרין על שוק הפנסיות הפרטיות).

כלומר, כסף "שוכב" בתוכנית 401K חשוף לשינויים ואינו מוגן באופן מלא מפני מהלכים בשוק ההון. יתרה מכך, הכסף מחכה לנו לתום התקופה החוקית למשיכה (גיל 59.5) אולם, על מנת לא לשלם מס עודף,  יש למשוך אותו בקצבאות (שמועברות ישירות לחשבון הבנק בישראל). יחד עם זאת, תוכנית 401K אינה בנויה לתשלום קצבאות ועל כן יהיה עלינו לחפש ולהעביר את הכסף לתוכנית שכן בנויה לתשלום קצבאות.

*(כמובן שיש מיקרים בהם נעדיף לשלם את הקנס ולקבל את הכסף כאשר עולה צורך מהיר בתזרים חיובי כגון רכישת דירה, מחלה קשה חו"ח או כל אירוע אחר בו אנו נזקקים לתזרים מהיר של כסף ומוכנים לשלם קנסות גבוהים)